تگ تایتل چیست؟با 7 روش ساده، title tag را بساز!
با سئو یا بهینه کردن موتورهای جستجو،جزئیات کوچک در صفحات سایت می تواند تاثیر زیادی در رتبه بندی داشته باشد. به عنوان مثال، برچسب های عنوان (تگ تایتل) ممکن است ناچیز و بی اهمیت به نظر برسند، اما از آنچه که فکر می کنید مهمتر و حیاتی تر برای یک سازمان به حساب می آیند.
همانطور که عنوان یک کتاب می تواند روی جذب افراد برای خواندن و خریدن آن تاثیر بگذارد، تگ عنوان هم یکی از اولین کارهایی است که باید برای گرفتن رتبه و جایگاه در موتورهای جستجو از آن استفاده نمود.
حالا باهم بریم بررسی کنیم و ببینیم که Title Tag چیست؟
اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به این سوال بدهیم، باید بگوییم که تگ تایتل یک برچسب HTML بوده که به موتورهای جستجو اعلام می کند، عنوان آن صفحه چیست و قرار است که آن صفحه، با چه کلماتی در SERP قرار گیرد.
در ادامه قصد داریم به بررسی تگ تایتل بپردازیم و با 8 روش عالی، یک عنوان جذاب را برای سایت خودمان به ارمغان آوریم، پس با ویکی دمی همراه ما باشید.
تگ تایتل چیست؟ | what is title tag
برچسب عنوان یک نشانگر HTML است که به صورت <title> در زیربخش <head> نوشته می شود. ناگفته نماند که نقش این برچسب، هم برای کاربران واقعی سایت و هم برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد.
در نتایج جستجو (SERP)، تگ عنوان به صورت یک متن آبی به نمایش در می آید و باعث می شود که کاربر بر روی آن کلیک کند تا بتواند به درون آن سایت، مراجعه کند. این متا تگ مهم، در بالاترین بخش قرار می گیرد.
نقش اصلی تگ عنوان چیست؟
متا تگ تایتل یا برچسب عنوان، به عنوان خلاصه ای از یک متن در نتایج جستجو نیز ظاهر می شود. اگر عنوان خود را آموزنده و چشم نواز بنویسید، قطعا با دیگر عنوان های موجود در سرپ متفاوت خواهد بود و همین امر می تواند امکان بازدید و ترافیک بیشتری را برای سایت شما به ارمغان آورد.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، عبارت ” آموزش سئو از صفر تا صد رایگان ” نیز یک عنوان مهم برای جذب کاربران می باشد . در واقع این عنوان، خطاب به کاربرانی است که قصد یادگیری و آموزش سئو بدون پرداخت هزینه را دارند.
به نظر شما، تگ تایتل بعد از کلیک خوردن و خارج شدن از نتایج جستجو، در کجا قرار می گیرد؟
بعد از وارد شدن به صفحه مورد نظر اگر در قسمت بالا بر روی مرورگر خود نگاه کنید، می بینید که آن تگ در آنجا قرار گرفته است. در حالت کلی، هدف آن ها نشان دادن موضوع آن صفحه به کاربرانی است که وارد آن شده اند و بتوانند بر اساس آن عنوان به درک مطالب صفحه بپردازند.
اگر به تصویر بالا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که عنوان صفحه در گوشه سمت چپ و در بالا، بر روی مرورگر ظاهر می شود، اگر تعداد tab های مرورگر شما زیاد باشد، این عنوان نیز مخفی می شود.
طول برچسب های عنوان باید چه مقدار باشد؟
عموما طول تگ عنوان باید 60 کاراکتر باشد که باز این مقدار هم می تواند بیشتر یا کمتر، بسته به نوع مرورگر متفاوت باشد. اگر طول Title Tag، بیشتر از حد خود باشد، گوگل برای نمایش بهتر، ان را مقداری کوتاه تر و به صورت سه نقطه نمایش می دهد.
چرا تگ Title، مهم است؟
یکی از مهمترین فاکتورها در سئو داخلی (on-page seo) تگ عنوان بوده که باید حتما رعایت شود. اما چرا این تگ برای سئو، حائز اهمیت است؟
الگوریتم گوگل، برچسب عنوان را نشانه اصلی از هدف صفحه و مرتبط بودن با آن در نظر می گیرد. در ساختار صفحه، تگ عنوان دارای بالاترین سلسله مراتب نسبت به دیگر قسمتهای موجود در صفحه است و باید با دقت نوشته و به مرحله اجرا گذاشته شود.
در درجه اول، عنوان یک صفحه حامل کلمات کلیدی است که برای گرفتن رتبه در نتایج جستجو ساخته می شود. این کلمه اگر به صورت <title> در زیر هد قرار نگیرد، باعث از دست دادن ترافیک و بازدید سایت می شود و علنا تمام زحماتی که برای گرفتن رتبه از آن کلمه کلیدی کشیده بودید نیز هدر می رود.
تگ عنوان با اهداف گوناگون نوشته می شود که بر این اساس، نرخ کلیک آن هم می تواند متفاوت باشد. از آنجایی که می خواهید کاربران واقعی را به سمت سایت خود جذب کنید، باید عنوانی بنویسید که جذاب و ماهرانه باشد و کاربر را جذب نماید.
اگر سئو تایتل شما عالی باشد، قطعا CTR عالی نیز خواهید داشت و با این کار می توانید برند خود را پیش از گذشته به کاربران معرفی نمایید. در حالت کلی، عنوان سئو یک Call To Action بوده که هر چه بهتر و خوناتر نوشته شود، امکان دیده شدن و بازدید از سایت هم بیشتر خواهد شد.
برچسب عنوان در مقابل برچسب H1
همانطور که می دانید هدرها در سئو داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و خیلی ها فکر می کنند که تگ عنوان هم مانند هدر بوده و باید مانند او عمل کند و دارای یک المان در html نیز باشند.
به نظر شما، تفاوتی بین تگ عنوان و H1 وجود دارد؟
اگر دقت کرده باشید، تگ H1 اولین ساختار هدینگ در یک صفحه می باشد و عموما به کاربران کمک می کند که بفهمند موضوع آن صفحه چیست و در حال حاضر قصد دارند چه فیلمی را ببینند یا مطالبی را بخوانند. خود H1، به هیچ عنوان در نتایج جستجو ظاهر نمی شود و فقط کاربران از طریق رفتن به آن صفحه می توانند این تگ را مشاهده نمایند.
برای مثال، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، میبینید که عنوان آموزش سئو از صفر تا صد در کجا به نمایش در آمده است و یک عنوان نیز به حساب می آید. اگر به H1 هم نگاهی بیاندازید، می بینید که در بعضی از کلمات نیز به هم شباهت بسیار دارند ولی لزوما این طور نیست که هم H1 و هم عنوان باید یک مدل باشند، عموما تعدادی از این کلمات می تواند شباهت داشته باشد. افراد برای اینکه رتبه و جایگاه بهتری برای آن صفحه دریافت کنند، سعی می کنند که عنوان و تگ h1 را کاملا شبیه به هم نسازند.
7 روش برای ایجاد تگ تایتل مناسب سئو
گوگل و دیگر موتورهای جستجو به دنبال چندین فاکتور برای درک کیفیت و موضوع یک صفحه هستند و شما می توانید با بهینه کردن برچسب عنوان به رتبه یک جستجو نزدیک تر شوید. از آنجا که برچسب های متا عنوان، نقش برجسته ای در سئو دارند ، بهتر است که بدانید، چگونه می توانید از آنها برای رتبه های بالاتر استفاده کنید.
1- ساخت تایتل اورجینال
موتورهای جستجو همیشه به دنبال صفحاتی هستند که دارای تگ تایتل خاص و یکتایی باشند که از دیگر سایت ها نیز متمایز تر باشد. یکی از خطرناک ترین کارها، این است که از عنوان های تکراری برای صفحه خود استفاده کنید؛ در صورت استفاده از این روش، قطعا رتبه و جایگاه خوبی در نتایج جستجو نخواهید داشت.
برای مثال، اگر سایت شما دارای دو عنوان خرید بک لینک باشد، قطعا هم کاربران و هم موتورهای جستجو نمی توانند ، تشخیص دهند که منظور شما کدام یک از این صفحات بوده است و همین امر، در کاهش رتبه و جایگاه سایت و آن صفحات نیز تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
همیشه برای نوشتن تگ عنوان، از کلماتی استفاده کنید که گویای کار و صفحه شما باشند و همین کار می تواند شما را از دیگر رقبا متمایز تر کند و دیگر نگران تکراری بودن عنوان خود نخواهید بود. اگر فکر می کنید که نوشتن عنوان کار سختی است می توانید در ابتدا با نمونه های متفاوت از عنوان آشنا شوید و سپس به ساخت و بهینه کردن آن عنوان ها بپردازید. هر چه عنوان شما بهتر باشد و محصولات و خدمات را بهتر معرفی نمایید، نه تنها رتبه سایت شما بیشتر می شود، بلکه بازدید از سایت و ترافیک هم بیشتر خواهد شد.
2- وارد کردن کلمات کلیدی مرکزی
برای داشتن یک عنوان خوب، باید از کلمات کلیدی آن صفحه در عنوان استفاده نمایید. این کار باعث می شود که هم گوگل به آن توجه بیشتری داشته باشد و بداند که یکی از فاکتورهای گرفتن رتبه را با دقت رعایت کرده اید و هم اینکه کاربران، خیلی راحت تر می توانند از مفهوم آن صفحه اطلاع پیدا کنند.
اگر عنوان شما دارای کلمات کلیدی اصلی باشد، در نتایج جستجو، سریعتر در جایگاه بالایی قرار می گیرد و تعداد کلیک ها و بازدید از آن صفحه هم بیشتر خواهد بود.
یادتان باشد که برای نوشتن یک مقاله یا عنوان، می توانید از عبارات long-tail نیز استفاده کنید. این روزها کاربران، هدفمند به بررسی موضوع و مطلبی در باکس جستجوی موتورهای جستجو می پردازند. اگر از کلمات کلیدی به درستی استفاده نشود، keyword stuffing، به حساب می آیند و یک فاکتور منفی برای گرفتن رتبه محسوب می شوند.
3- اضافه کردن قلاب
با نوشتن یک عنوان جذاب و خیره کننده ، می توانید مانند قلاب، کاربران زیادی را روانه سایت خود کنید. شما باید از عباراتی استفاده کنید که کاربر مجاب شود به سایت و آن صفحه مورد نظر وارد شود و یا تمایل داشته باشد که از سایت شما خرید نماید.
استفاده از احساسات، یکی از مهمترین قلاب هایی است که می تواند کاربران را به دام بیندازد که باید از کلمات توصیفی برای این کار استفاده نمایید.
نکته دیگری که خیلی از کاربران به آن اهمیت می دهند، استفاده از اعداد در تگ عنوان می باشد. اگر عنوان شما ساده باشد، خیلی کمتر به ان سایت رجوع می کنند تا زمانیکه از اعداد در ابتدا یا در طول عنوان مورد استفاده قرار گرفته باشد.
یکی دیگر از راه هایی که می توانید کاربران زیادی را به سمت سایت خود هدایت کنید، علاوه بر کلمات توصیفی، استفاده از سال (2020) می باشد. هر چه از روش های مختلفی برای ساخت عنوان استفاده نمایید، ترافیک سایت و صفحه مورد نظر خود را افزایش داده اید.
4- برند خود را به طور مناسب تبلیغ کنید
تگ عنوان یکی از بهترین مکان هایی است که می توانید برند خود را تبلیغ کنید. البته، صفحات درباره ما و تماس باما از مهمترین صفحاتی هستند که می تواند ورودی زیادی برای شما به همراه داشته باشد.
اگر دارای صفحات زیادی هستید، می توانید در انتهای هر عنوان، نام برند خود را بنویسید تا در آینده، کاربران با دانستن نام برند شما، وارد سایت شوند و با شرکت و کسب و کار شما صمیمی تر شوند.
5- پیدا کردن عبارات طولانی برای کلمه کلیدی (long-tail keyword)
برای نوشتن تگ تایتل، باید دقت داشته باشید که فقط یک کلمه کلیدی داشته باشید که بر اساس همان keyword، بتوانید عبارات طولانی تر و مرتبط تر با کلمه کلیدی خود را در آن بگنجانید.
اما چرا باید از Long Tail Keyword استفاده کنیم؟
در صورتی که کلمه کلیدی شما پر سرچ باشد یا بخواهید ترافیک سایت را بیشتر کنید، می توانید از عبارات طولانی برای آن کلمه کلیدی خود استفاده کنید، که حداقل می تواند دو تا سه عبارت باشد. برای درک بیشتر، به مثال زیر توجه فرمایید:
کلمه کلیدی شما اگر آموزش سئو باشد، احتمالا 3.800 سرچ در ماه را به خود اختصاص می دهد، در صورتیکه با عبارت آموزش سئو برای مبتدی، 100 سرچ در ماه و آموزش سئو برای کسب و کارهای کوچک، تقریبا 70 سرچ در ماه را به خود اختصاص می دهد (این ارقام در حال تغییر می باشند)
با وجودیکه عبارات طولانی مرتبط با کلمه کلیدی شما دارای جستجوی کمتری در ماه هستند، اما این توانایی را دارند که برند و صفحه شما را در معرض دید بیشتری قرار دهند و به کسب رتبه بالاتر و افزایش ترافیک بیشتر نیز کمک فراوانی نمایند.
6- یک پیش نویس از عنوان را داشته باشید.
در این بخش، به شما پیشنهاد می کنیم که قبل از نوشتن مقاله، حتما یک عنوان پیش فرض و خیلی ساده از محتوایی که قصد دارید در سایت بارگذاری کنید، داشته باشید. برای نوشتن چنین پیش نویسی به قانون های زیر توجه کنید:
- بر توصیف پذیری تمرکز داشته باشید: حتما تایتل شما، توضیحات مرتبط با پست و صفحه را دارا باشد، به طوریکه انتظارات کاربران و خوانندگان را نیز برآورده نماید.
- عنوان را کوتاه ولی دلچسب بنویسید: عنوان شما باید در حدود 50 تا 60 کلمه باشد، سعی کنید که عنوان را کوتاه ولی پر معنا بنویسید.
- در عنوان، حتما از کلمات کلیدی و عبارات طولانی نیز استفاده نمایید.
- در صورت امکان، تایتل را برای دیگران هم بخوانید و نظر آن ها را هم جویا شوید.
7- به محتوای خود، مطالب خاص و uniqe اضافه کنید.
قطعا هر کسی که در گوگل به جستجو می پردازد، به دنبال پیدا کردن راه حل مشکل یا پیدا کردن سایت و برندی می باشد، که البته همیشه یکسان نخواهد بود.
عموم کاربران به کیفیت مطالب در نتایج جستجو، بسیار اهمیت می دهند و در واقع با جستجو کردن به دنبال سایت هایی می گردند که با هدف کاربران نوشته شده باشد و بتواند مشکل آن ها را برطرف نماید.
با این حال، اگر شما نوشته یا برگه ای را برای موضوع خاصی ایجاد کرده اید، این ممکن است بین کیفیت محتوا و کیفیت آنچه که کاربران در نتایج جستجو می بینند، همپوشانی ایجاد کند. پس در این صورت، باید برچسب تایتل شما واضح و روشن باشد.
در ادامه به معرفی 5 ویژگی مهم برای داشتن تایتل واضح و روشن می پردازیم:
- عمق یا دقت: خیلی از کاربران به محتواهای جامع و طولانی بسیار اهمیت می دهند. به اصطلاح، هر چه عمق و طول محتوا بیشتر باشد و ریزه کاری های مختلفی نیز در آن رعایت شده باشد، کاربران را بیشتر به خود جلب می کند و اگر در عنوان این چنین مقالات از کلماتی مانند نهایی، کامل، مطالعه، قطعی، گام به گام و غیره استفاده نمایید؛ قطعا، توجه مخاطبان به این موضوع بیشتر خواهد شد.
- لیست یا تعداد: اگر در عنوان خود از اعداد یا لیست استفاده کنید، مخاطبان زیادی به سمت سایت شما روانه خواهند شد.
- سرعت یا خلاصه: اگر محتوای شما دارای توضیحات بسیاری باشد که حوصله کاربر را سر ببرد، پیشنهاد می کنیم که آن را مختصر و مفید بنویسید و از کلماتی چون امروز، اکنون، سریع، ساده، برای محصولات هم از حمل رایگان، تخفیف ویژه و غیره استفاده نمایید.
- تازه بودن محتوا و عنوان: اگر عنوانی دارید که در آن، از سال استفاده کرده اید حتما آن را آپدیت کنید. مثلا اگر عنوان شما، “راهکارهای سئو 2018” هست، حتما هم محتوا را آپدیت نمایید و هم عنوان را اصلاح کنید.
- برند: اکثر افراد برای رسیدن به نتایج دلخواه خود، تمایل دارند که بر روی سایت هایی کلیک کنند که دارای برند معروف باشند، یا از دید آن ها، دارای اعتبار باشند. پس در این مواقع، می توانید نام برند خود را در انتهای هر عنوان ذکر کنید.
امیدوارم این مقاله توانسته باشد، در نوشتن برچسب عنوان (Title Tag) به شما کمکی کرده باشد. در صورت نیاز به مشاوره سئو ، با شماره 09128909248 تماس حاصل نمایید.
- ۹۹/۱۱/۰۲